Elektromos autó töltése otthon, napelemmel

280 lóerő, 6,2 másodperc alatt gyorsul százra és mindez városi-városkörnyéki forgalomban másfél literes fogyasztással. Ez az Alfa Romeo Tonale, a márka első plug-in hibrid, vagyis benzin- és villanyomotorral is felszerelt járműve. A kocsit Halápi Zsolt, az Alfa Amore csatorna házigazdája tesztelte és a vezetési élmény mellett természetesen arra is kereste a választ, mi a leggazdaságosabb módja a villanyautó töltésének. Ebben szakértőnk, Ragoncza Ádám volt a segítségére.

Elektromos autót tölteni a leggazdaságosabban a napelemes rendszerrel megtermelt, kvázi ingyen energiával lehet. Alapesetben mindehhez különösebb műszaki fejlesztésre sincsen szükség. A legtöbb otthon elektromos hálózata képes akkora teljesítmény leadására, amit egy villanyautó töltése igényel. Vagyis nem indokolt a bővítés. A kocsihoz kapott gyári töltővel egy teljesen hétköznapi konnektorra rá lehet csatlakozni és gond nélkül feltölthető az akkumulátor.

Más a helyzet, ha nagyobb teljesítményű és ennek megfelelően gyorsabb töltést szeretnénk. Ezekből az eszközökből nagyon sokféle érhető el a piacon, egy részük „okos” képességekkel is rendelkezik, vagyis programozható. Ötpontos dugajjal csatlakoznak az elektromos hálózathoz és általában Type 2 töltőkábellel az autóhoz. Egy ilyen töltő ára 100 és 500 ezer forint között mozog, ehhez jön még a villamoshálózat átalakítása, csövezés, kismegszakító, ami néhány tízezer forintot jelent. Nagyobb kiadással azoknak kell számolni, akik nem tudják egy családi ház garázsában vagy műhelyében megoldani az elektromos autó töltését, hanem például társasházban laknak és ki kell vezetniük az áramot valahová és töltőoszlopot építeni.

Anyagilag akkor járunk a legjobban, ha a villanyautó töltését napközbenre, a napelemes rendszer termelési csúcsidejére tudjuk időzíteni. Ebben az esetben az áram gyakorlatilag ingyen van – egész pontosan további költséggel nem jár az előállítása. Léteznek már olyan eszközök, például az ohmpilot vagy a különféle okostöltők, amelyekkel időzíteni lehet a töltési programot és a napelemek túltermelését betáplálni az elektromos autó akkumulátorába. Ezek a megoldások akkor is hasznosak lesznek, ha Magyarországon is megjelenik az elektromos energia dinamikus árazása. A napelemes mellett ugyanis a hálózati töltést is tudják szabályozni és akkor vételezni áramot, amikor az éppen a legolcsóbb.

További érdekességekért az elektromos autók otthoni töltéséről érdemes megnézni az Alfa Amore videóját. Alfás újdonságokért és tesztekért iratkozzatok fel, ha pedig napelemes érdekességeket hallgatnátok, kövessétek a Világos, mint a Nap! podcast adásait!

Elektromos autó töltése otthon napelemmel